تبلیغات

آموزش کسب و کار الکترونیکی - روانشناسی رنگها در طراحی وب سایت

آموزش کسب کار الکترونیکی - بازاریابی - ایمیل مارکیتینگ - تجارت الکترونیکی - بازاریابی مجازی اینترنتی
روانشناسی رنگها در طراحی وب سایت
چهارشنبه 14 بهمن 1394 ساعت 02:00 ب.ظ | نوشته ‌شده به دستمحمود کریمی | ( نظرات )

روانشناسی رنگها در طراحی وب سایت

آموزش کسب و کار الکترونیکی

یكی از اصول بسیار مهم و كلیدی در طراحی صفحات وب ، توجه به اصل رنگ بندی صفحات و استفاده از رنگ های مكمل و تركیبی مطلوبی است كه كاربران بتوانند بر اساس اصل سهولت و جذابیت صفحه ، به مشاهده مطالب آن بپردازند.

این كه چه رنگی متناسب سایت های وب است ، پرسشی است كه كارشناسان وب ، خیلی پاسخ جامع و كاملی برای ان ارایه نكرده اند و كم تر متخصصات طراحی وب به مسیله روان شناسی رنك ها در طراحی سایت ، توجه كرده اند.

اما به هر حال یك اصل كلی وجود دارد كه می گوید : در رنگ بندی یك صفحه ، باید به این موضوع توجه شود كه این رنگ قرار است در چه صفحه ای و با چه موضوعی به كار رود. یعنی اصل توجه به عملكرد و موضوعیت سایت ، در رنگ بندی مطالب مهم است . سایت های دولتی و به طور كل ، سایت هایی با بازدیدكننده بسیار بالا ، معمولا از رنك سفید برای زمینه صفحات و رنگ آبی برای لینك های صفحه و رنگ بنفش برای لینكهای مشاهده شده كه به عنوان default برنامه فرانت پیج نیز به كار می رود ، استفاده می كنند.

سایت هایی كه بیش تر جنبه شخصی دارند ، از رنگ های مكمل استفاده می كنند. مثلا رنگ سبز پر رنگ در كنار سرمه ای ، جذابیت خاصی به سایت هایی با موضوعیت بازرگانی می دهد . و یا در طراحی سایت های كودكان ، از رنگ های خیلی شاد استفاده می شود.

به هر حال توجه به كاركرد كد رنگ ها در طراحی صفحات وب از اهمیت مهمی برخوردار است . در ادام این مطلب ، فقط قصد یادآوری نوع روان شناسی هر رنگ درمخاطبان از دید روان شناسان داریم و فعلا در مورد این كه چه نوع رنگی برای چه سایتی مناسب است ، صحبت نمی كنیم. اگر چه این توضیحات ، خود نیز بیان گر استنتاجات خوبی هستند كه وب مسترها را در گرافیك سایت ، به خوبی هدایت می كند.

یك بهترین رنگ نداریم!

در مدیریت نوین یك اصل پذیرفته شده وجود دارد كه یك بهترین شیوه مدیریت در كار وجود ندارد. تركیب و هماهنگی و استقرار یك نظام در رنگ بندی صفحات وب نیز ، چنین رویكردی دارد. تجربه و نوع علاقه و هنر web designer هست كه سایتی را برای ما جذاب و سایتی دیگر را next می كنیم. نكاتی كه می بایست در زمان طراحی گرافیكی سایت در نظر داشته باشیم به شرح زیر هستند :

   
اثر روان شناسی رنگ
    قابلیت خواندن متون صفحات سایت . مثل سایت : (www.irna.com)
   
رنگ متمم رنگهای انتخابی برای بك گراند ، گرافیك ها ، لینك ها و متون ( مثل سایت http://www.HiGrade.ir )
   
وجود تطبیق رنگی بین لوگوها و آرم های صفحات با رنگ بندی متون و مطالب به كار گرفته شده (مثل سایت http://www.karvarz.com )    وجه به نوع مخاطب و بازدیدكننده بخش های مختلف سایت .

سایتی مانند یاهو ، كه روزانه میلیون ها مخاطب دارد و از صدها بخش متنوع تشكیل شده است ، برای هر بخش خود از یك چیدمان و رنگ بندی خاصی در طراحی صفحات اكتیو ، استفاده كرده است . مثلا بخش كودكان یاهو با بخش بازرگانی ان بسیار تفاوت دارد

۵ اصل مهم

لیست زیر مشخصه هایی از رنگ ها را كه هنگام طراحی باید مدنظر داشته باشید بیان میكند:

-     رنگ ها اثر زیادی روی احساسات ما در ۹۰ ثانیه اول دیدن میگذارند.
-   اثر رنگ میتواند بیننده را ترغیب به خرید یك جنس از شما كند.
-    رنگ ها رفتار ما را در برابر یك موضوع فقط تشدید نمیكنند ، بلكه اثر خود را كاملا در رفتار ما نشان میدهند.
-    اثر گذاری رنگ در فرهنگ های مختلف گوناگون است!
-    هر رنگ به تنهایی یك پیام مخصوص به چشم بیننده میفرستد .به قول مك لوهان ، رسانه همان پیام است

روان شناسی رنگ ها

به طور كل ، رنگ ها دارای خصیصه های خاصی هستند كه در زیر به بخشی از این مولفه های موجود در رنگ ها اشاره شده است :

سفید :

اشاره دارد به صداقت ، پاكیزگی ، صمیمیت ، ملایمت و معاصر بود ن چیزی . سفید بهترین رنگ برای بك گراند های وب است . در تجارت سفید رنگ خستگی گیر و انرژی بخش است .

سیاه :

اشاره دارد به ظرافت ، قدرت ، دلیری ، شهامت ، فریبندگی ، شیطان ، مهارت و باستان . مشكی برای رنگ متن روی یك پس زمینه روشن ایده آل است. این رنگ بعنوان رنگ پس زمینه چشم را خسته میكند .

قرمز :

توانایی ، هیجان ، احساسات شدید ، سرعت ، خطر و تهاجم . این رنگ از بیننده توجه به خود را طلب میكند . در تجارت بمعنی وام و بدهی است . این رنگ شدید ترین رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسریع میكند .

آبی :

امنیت ، اعتماد ، مسیولیت پذیری ، سرما ، ایمان ، وفاداری ، وابستگی وجاه و جلال . آبی دومین رنگ عوام پسند است . در تجارت بمعنای ضمانت مالی است .

سبز :

تندرستی ، فراوانی ، حاصلخیزی ، آزادی ، شفا و بهبودی ، طبیعت ، پیشرفت ، حسادت و خونسردی . در تجارت بیانگر مقام و ثروت است. این رنگ در چشم ها راحت تر از همه دیده میشود .

قهوه ای :

تاثیر گذاری ، متانت ، توانگری مالی و كمك كننده بودن . قهوه ای رنگ كره خاكی ماست و در طبیعت بسیار فراوان است .

خاكستری :

صمیمیت زیاد ، اعتبار و نفوذ و عملی بودن . در تجارت بمعنای سنت گرایی است .

صورتی :

ملایمت ، شیرینی ، ظرافت و زنانگی ، خوب بودن ، بی گناهی و پرورش كودك .

بنفش :

وقار ، معنویت ، شاهانه بودن ، عیش و نعمت ، دارایی ، اعتبار و نفوذ ، سوگواری و مهارت . در تجارت بزرگ نشان دادن است . بنفش طرفداری از سبك های هنرمندانه است.

نارنجی :

سرزندگی و شوخی ، لذت و خوشگذرانی ، تعادل گرمایی ، تشویق كردن ، چالاكی و نیرو ، تحمل و بلند همتی.

زرد :

نور خورشید ، گرمی ، خوشی ، نامردی ، ترسویی و حسادت . در تجارت درخواست از نوع روشنفكرانه است و برای تاكید نیز خوب است . زرد باعث افزایش تمركز شده ، سوخت و ساز را زیاد میكند و سخت ترین رنگ برای چشم هاست .

طلایی :

نشانگر گران بودن و پرستیژ است .

نقره ای :

سرما ، علمی بودن و اعتبار و پرستیژ است .

پس وقتی میخواهید رنگی انتخاب كنید باید درباره بازار نهایی كار خود باندیشید . چه احساساتی را میخواهید برانگیخته كنید ؟ اول كمی درباره چشم انداز احساسی هدفتان فكر كنید و نیز پیامی كه از راه دید میخواهید منتقل كنید .

 





می توانید دیدگاه خود را بنویسید
طراحی سایت مشهدیکشنبه 3 دی 1396 05:36 ب.ظ
اقا دستتون درد نکنه خسته نباشید عالیییی
بود
How we can increase our height?شنبه 14 مرداد 1396 01:58 ب.ظ
I know this site presents quality dependent articles and additional material,
is there any other web page which offers such information in quality?
manicureدوشنبه 18 اردیبهشت 1396 12:03 ب.ظ
Hello to all, the contents existing at this web page are genuinely awesome for people experience, well, keep up the good work fellows.
manicureیکشنبه 3 اردیبهشت 1396 12:06 ب.ظ
I am extremely impressed with your writing skills and also with the layout on your weblog.
Is this a paid theme or did you customize it yourself? Anyway keep
up the excellent quality writing, it's rare to see a
great blog like this one these days.
BHWشنبه 2 اردیبهشت 1396 04:26 ق.ظ
I will immediately grab your rss as I can't find your e-mail subscription hyperlink or newsletter service.
Do you've any? Please permit me realize so that I may just subscribe.
Thanks.
روانشناسی رنگجمعه 30 مهر 1395 04:49 ب.ظ
مرسی عالی
احسانجمعه 16 بهمن 1394 01:07 ق.ظ
بسیار آموزنده بود محمود عزیز.
به لیست بوکمارک های من اضافه شدید.
محمود کریمی پاسخ داد:

سلام
خواهش می کنم.
لطفا اگر سایتی دارید اعلام کنید تا به لینک های وبلاگ اضافه کنیم و تبادل لینک داشته باشیم.
باما همراه باشید...
حسینپنجشنبه 15 بهمن 1394 03:54 ب.ظ
سلام
مطلب عالی بود
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
نویسندگان
جستجو در سایت
چت روم
چت روم مسابقه ها
لینکدین
آمار الکسا
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :