تبلیغات

آموزش کسب و کار الکترونیکی - روانشناسی رنگها در طراحی وب سایت

آموزش کسب کار الکترونیکی - بازاریابی - ایمیل مارکیتینگ - تجارت الکترونیکی - بازاریابی مجازی اینترنتی
روانشناسی رنگها در طراحی وب سایت
چهارشنبه 14 بهمن 1394 ساعت 02:00 ب.ظ | نوشته ‌شده به دستمحمود کریمی | ( نظرات )

روانشناسی رنگها در طراحی وب سایت

آموزش کسب و کار الکترونیکی

یكی از اصول بسیار مهم و كلیدی در طراحی صفحات وب ، توجه به اصل رنگ بندی صفحات و استفاده از رنگ های مكمل و تركیبی مطلوبی است كه كاربران بتوانند بر اساس اصل سهولت و جذابیت صفحه ، به مشاهده مطالب آن بپردازند.

این كه چه رنگی متناسب سایت های وب است ، پرسشی است كه كارشناسان وب ، خیلی پاسخ جامع و كاملی برای ان ارایه نكرده اند و كم تر متخصصات طراحی وب به مسیله روان شناسی رنك ها در طراحی سایت ، توجه كرده اند.

اما به هر حال یك اصل كلی وجود دارد كه می گوید : در رنگ بندی یك صفحه ، باید به این موضوع توجه شود كه این رنگ قرار است در چه صفحه ای و با چه موضوعی به كار رود. یعنی اصل توجه به عملكرد و موضوعیت سایت ، در رنگ بندی مطالب مهم است . سایت های دولتی و به طور كل ، سایت هایی با بازدیدكننده بسیار بالا ، معمولا از رنك سفید برای زمینه صفحات و رنگ آبی برای لینك های صفحه و رنگ بنفش برای لینكهای مشاهده شده كه به عنوان default برنامه فرانت پیج نیز به كار می رود ، استفاده می كنند.

سایت هایی كه بیش تر جنبه شخصی دارند ، از رنگ های مكمل استفاده می كنند. مثلا رنگ سبز پر رنگ در كنار سرمه ای ، جذابیت خاصی به سایت هایی با موضوعیت بازرگانی می دهد . و یا در طراحی سایت های كودكان ، از رنگ های خیلی شاد استفاده می شود.

به هر حال توجه به كاركرد كد رنگ ها در طراحی صفحات وب از اهمیت مهمی برخوردار است . در ادام این مطلب ، فقط قصد یادآوری نوع روان شناسی هر رنگ درمخاطبان از دید روان شناسان داریم و فعلا در مورد این كه چه نوع رنگی برای چه سایتی مناسب است ، صحبت نمی كنیم. اگر چه این توضیحات ، خود نیز بیان گر استنتاجات خوبی هستند كه وب مسترها را در گرافیك سایت ، به خوبی هدایت می كند.

یك بهترین رنگ نداریم!

در مدیریت نوین یك اصل پذیرفته شده وجود دارد كه یك بهترین شیوه مدیریت در كار وجود ندارد. تركیب و هماهنگی و استقرار یك نظام در رنگ بندی صفحات وب نیز ، چنین رویكردی دارد. تجربه و نوع علاقه و هنر web designer هست كه سایتی را برای ما جذاب و سایتی دیگر را next می كنیم. نكاتی كه می بایست در زمان طراحی گرافیكی سایت در نظر داشته باشیم به شرح زیر هستند :

   
اثر روان شناسی رنگ
    قابلیت خواندن متون صفحات سایت . مثل سایت : (www.irna.com)
   
رنگ متمم رنگهای انتخابی برای بك گراند ، گرافیك ها ، لینك ها و متون ( مثل سایت http://www.HiGrade.ir )
   
وجود تطبیق رنگی بین لوگوها و آرم های صفحات با رنگ بندی متون و مطالب به كار گرفته شده (مثل سایت http://www.karvarz.com )    وجه به نوع مخاطب و بازدیدكننده بخش های مختلف سایت .

سایتی مانند یاهو ، كه روزانه میلیون ها مخاطب دارد و از صدها بخش متنوع تشكیل شده است ، برای هر بخش خود از یك چیدمان و رنگ بندی خاصی در طراحی صفحات اكتیو ، استفاده كرده است . مثلا بخش كودكان یاهو با بخش بازرگانی ان بسیار تفاوت دارد

۵ اصل مهم

لیست زیر مشخصه هایی از رنگ ها را كه هنگام طراحی باید مدنظر داشته باشید بیان میكند:

-     رنگ ها اثر زیادی روی احساسات ما در ۹۰ ثانیه اول دیدن میگذارند.
-   اثر رنگ میتواند بیننده را ترغیب به خرید یك جنس از شما كند.
-    رنگ ها رفتار ما را در برابر یك موضوع فقط تشدید نمیكنند ، بلكه اثر خود را كاملا در رفتار ما نشان میدهند.
-    اثر گذاری رنگ در فرهنگ های مختلف گوناگون است!
-    هر رنگ به تنهایی یك پیام مخصوص به چشم بیننده میفرستد .به قول مك لوهان ، رسانه همان پیام است

روان شناسی رنگ ها

به طور كل ، رنگ ها دارای خصیصه های خاصی هستند كه در زیر به بخشی از این مولفه های موجود در رنگ ها اشاره شده است :

سفید :

اشاره دارد به صداقت ، پاكیزگی ، صمیمیت ، ملایمت و معاصر بود ن چیزی . سفید بهترین رنگ برای بك گراند های وب است . در تجارت سفید رنگ خستگی گیر و انرژی بخش است .

سیاه :

اشاره دارد به ظرافت ، قدرت ، دلیری ، شهامت ، فریبندگی ، شیطان ، مهارت و باستان . مشكی برای رنگ متن روی یك پس زمینه روشن ایده آل است. این رنگ بعنوان رنگ پس زمینه چشم را خسته میكند .

قرمز :

توانایی ، هیجان ، احساسات شدید ، سرعت ، خطر و تهاجم . این رنگ از بیننده توجه به خود را طلب میكند . در تجارت بمعنی وام و بدهی است . این رنگ شدید ترین رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسریع میكند .

آبی :

امنیت ، اعتماد ، مسیولیت پذیری ، سرما ، ایمان ، وفاداری ، وابستگی وجاه و جلال . آبی دومین رنگ عوام پسند است . در تجارت بمعنای ضمانت مالی است .

سبز :

تندرستی ، فراوانی ، حاصلخیزی ، آزادی ، شفا و بهبودی ، طبیعت ، پیشرفت ، حسادت و خونسردی . در تجارت بیانگر مقام و ثروت است. این رنگ در چشم ها راحت تر از همه دیده میشود .

قهوه ای :

تاثیر گذاری ، متانت ، توانگری مالی و كمك كننده بودن . قهوه ای رنگ كره خاكی ماست و در طبیعت بسیار فراوان است .

خاكستری :

صمیمیت زیاد ، اعتبار و نفوذ و عملی بودن . در تجارت بمعنای سنت گرایی است .

صورتی :

ملایمت ، شیرینی ، ظرافت و زنانگی ، خوب بودن ، بی گناهی و پرورش كودك .

بنفش :

وقار ، معنویت ، شاهانه بودن ، عیش و نعمت ، دارایی ، اعتبار و نفوذ ، سوگواری و مهارت . در تجارت بزرگ نشان دادن است . بنفش طرفداری از سبك های هنرمندانه است.

نارنجی :

سرزندگی و شوخی ، لذت و خوشگذرانی ، تعادل گرمایی ، تشویق كردن ، چالاكی و نیرو ، تحمل و بلند همتی.

زرد :

نور خورشید ، گرمی ، خوشی ، نامردی ، ترسویی و حسادت . در تجارت درخواست از نوع روشنفكرانه است و برای تاكید نیز خوب است . زرد باعث افزایش تمركز شده ، سوخت و ساز را زیاد میكند و سخت ترین رنگ برای چشم هاست .

طلایی :

نشانگر گران بودن و پرستیژ است .

نقره ای :

سرما ، علمی بودن و اعتبار و پرستیژ است .

پس وقتی میخواهید رنگی انتخاب كنید باید درباره بازار نهایی كار خود باندیشید . چه احساساتی را میخواهید برانگیخته كنید ؟ اول كمی درباره چشم انداز احساسی هدفتان فكر كنید و نیز پیامی كه از راه دید میخواهید منتقل كنید .

 





می توانید دیدگاه خود را بنویسید
Allanدوشنبه 31 تیر 1398 06:20 ق.ظ
Simple fact: A large bunch of spaces you'll be able to join new record
folks. Volunteer. Pick up a hobby. Approached bond We Like L.A.
rally happy classify after that encounter approximately extraordinary populaces,
or even go some of these further ideas meant for know contemporary individuals.
You simply need to find out in which to take a look and then really seek to come across (when against immediately deducing all and sundry you happen to be stab).
طراحی سایت مشهدیکشنبه 3 دی 1396 05:36 ب.ظ
اقا دستتون درد نکنه خسته نباشید عالیییی
بود
How we can increase our height?شنبه 14 مرداد 1396 01:58 ب.ظ
I know this site presents quality dependent articles and additional material,
is there any other web page which offers such information in quality?
manicureدوشنبه 18 اردیبهشت 1396 12:03 ب.ظ
Hello to all, the contents existing at this web page are genuinely awesome for people experience, well, keep up the good work fellows.
manicureیکشنبه 3 اردیبهشت 1396 12:06 ب.ظ
I am extremely impressed with your writing skills and also with the layout on your weblog.
Is this a paid theme or did you customize it yourself? Anyway keep
up the excellent quality writing, it's rare to see a
great blog like this one these days.
BHWشنبه 2 اردیبهشت 1396 04:26 ق.ظ
I will immediately grab your rss as I can't find your e-mail subscription hyperlink or newsletter service.
Do you've any? Please permit me realize so that I may just subscribe.
Thanks.
روانشناسی رنگجمعه 30 مهر 1395 04:49 ب.ظ
مرسی عالی
احسانجمعه 16 بهمن 1394 01:07 ق.ظ
بسیار آموزنده بود محمود عزیز.
به لیست بوکمارک های من اضافه شدید.
محمود کریمی پاسخ داد:

سلام
خواهش می کنم.
لطفا اگر سایتی دارید اعلام کنید تا به لینک های وبلاگ اضافه کنیم و تبادل لینک داشته باشیم.
باما همراه باشید...
حسینپنجشنبه 15 بهمن 1394 03:54 ب.ظ
سلام
مطلب عالی بود
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
نویسندگان
جستجو در سایت
چت روم
چت روم مسابقه ها
لینکدین
آمار الکسا
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :